Syöpäpotilaat ja koronarokotusjärjestys

19.3.2021

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen saamien yhteydenottojen mukaan koronarokotusjärjestys aiheuttaa huolta syövän sairastaneissa. Syöpä on yksi vakavan koronavirustaudin riskiä lisäävistä sairauksista, mutta syöpätauteja on monenlaisia ja niihin on monenlaisia hoitoja. Missä järjestyksessä syöpäpotilaat rokotetaan?

Ikä on merkittävin vakavan koronavirustaudin riskitekijä, minkä vuoksi yli 70-vuotiaat rokotetaan ensin. Riskiin vaikuttavat lisäksi tietyt taustasairaudet, joita sairastavilla on muuta väestöä suurempi riski saada vakava koronavirustauti. Syöpä on näistä yksi.

– Suomessa noudatetaan THL:n laatimaa koronarokotusjärjestystä, joka perustuu rokotusasiantuntijoiden suosituksiin ja lääketieteelliseen riskiarvioon, taustoittaa Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen ylilääkäri, syöpätautien erikoislääkäri Heidi Penttinen.

THL:n mukaan taustasairauksiin perustuvia riskiryhmiä on kaksi: 1. riskiryhmä on 16-69-vuotiaat, joilla on vakavalle koronavirustaudille erittäin voimakkaasti altistava sairaus tai tila ja 2. riskiryhmä on 18-69-vuotiaat, joilla on vakavalle koronavirustaudille altistava sairaus tai tila. Näistä ryhmistä rokotetta tarjotaan ensin ryhmälle 1 ja sen jälkeen ryhmälle 2.

Aktiivisessa hoidossa oleva syöpä

THL:n listauksen mukaan ryhmään 1 kuuluvat ne henkilöt, joilla on voimakkaasti immuunijärjestelmän toimintaa heikentävä syöpä. Sellaisia ovat esimerkiksi osa leukemioista ja lymfoomista. Ryhmään kuuluvat myös he, joiden syöpää hoidetaan tavalla, joka heikentää voimakkaasti immuunipuolustusta.

Lisäksi 1. riskiryhmään kuuluvat henkilöt, jotka saavat immuunipuolustusta heikentävää syövän lääkehoitoa oireiden vähentämiseksi tai syöpätaudin jarruttamiseksi. Ryhmään kuuluvat myös ne henkilöt, joiden immuunipuolustusta voimakkaasti heikentävä lääkehoito on lopetettu enintään 6 kuukautta aikaisemmin.

Sen sijaan syöpäpotilaat, joiden syöpä on hoidettu pelkästään kirurgisesti tai jotka saavat hoitoa, joka ei vaikuta immuunipuolustukseen (esim. rintasyövän hormonaalinen liitännäishoito), eivät kuulu riskiryhmään 1.

– Ymmärrettävästi korona herättää huolta, vaikka omasta syövän sairastamisesta olisi jo vuosia. Koronarokotusjärjestys voi myös aiheuttaa joskus tuttavapiirissä hämmennystä. Esimerkiksi yli 70-vuotias syövän vuosia sitten sairastanut on voinut saada rokotteen ikänsä takia aiemmin kuin nuorempi syöpää tällä hetkellä sairastava potilas. Tällä hetkellä esimerkiksi Tampere rokottaa yhtä aikaa yli 70-vuotiaita ja kaikkia riskiryhmään 1 kuuluvia, Penttinen kertoo.

– Rokote tulee tarjolle kaikille meille, mutta nyt pitää priorisoida niiden ihmisten rokottaminen, joiden syöpäsairaudet ovat ajankohtaisia ja joille korona voisi olla kohtalokas, Penttinen tiivistää.

Oma terveyskeskus tai työterveyshuolto huolehtii rokottamisesta

Kunnat vastaavat koronarokotusten järjestämisestä ja tiedottavat kuntalaisille, missä ja milloin rokotuksen voi ottaa. Lisätietoja kannattaa tarvittaessa kysyä omasta terveyskeskuksesta tai työterveyshuollosta.

Lisätietoja: