Etsimme uusia saattohoidon tukihenkilöitä

Pirkanmaan Syöpäyhdistys (Pirsy) järjestää syksyllä 2023 saattohoidon tukihenkilökoulutuksen. Koulutuksen jälkeen voit toimia palliatiivisessa hoidossa olevan syöpäsairaan läheisten tukena. Toimit tavallisen ihmisen tiedoin ja taidoin, olet läheisen vierellä kiireettömästi läsnä tai keskustelukumppanina, jonka kanssa käydä läpi läheisen kokemuksia.

Pirsyssä olet osa vapaaehtoisten tärkeää yhteisöä, joka tuottaa iloa ja tukea sairastuneille ja heidän läheisilleen. Tehtävässäsi tukihenkilönä korostuvat lähimmäisyys sekä läheisen kohtaaminen arkisessa ja tavallisessa vuorovaikutuksessa. Saat tehtävääsi koulutuksen ja sinua sitoo vaitiolovelvollisuus. Vapaaehtoisena toimit palkattomasti, mutta kuitenkin sitoutuneesti ja vastuuntuntoisesti täydentäen ammattilaisten antamaa tukea.

Omakohtainen kokemus läheisen saattohoidosta tai vakavasta sairastumisesta ei ole välttämätöntä.

Saattohoidon tukihenkilönä toimiminen edellyttää, että

• mahdollisesta omasta vakavasta sairastumisesta tai voimakkaasta surukokemuksesta on vähintään 1–2 vuotta
  • suhtaudut toisiin ihmisiin ja erilaisiin elämäntarinoihin avarakatseisesti ja rakentavasti eri näkökulmia ymmärtäen
  • sinulla on empatiakykyä, hienotunteisuutta ja yhteistyötaitoja
  • sinulla on hyvä itsetuntemus ja tunnistat oman jaksamisesi rajat
  • osallistut säännöllisiin toiminnanohjauksellisiin tapaamisiin
  • sitoudut toimimaan Pirsyn arvojen ja toimintaohjeiden mukaisesti

Kiitos kaikille kiinnostuneille ja hakemuksensa lähettäneille!

Olemme iloksemme saaneet suuren määrän hakemuksia. Rekrytointi on poikkeuksellisesti suljettu etuajassa torstaina 25.5., jotta ehdimme haastatella kaikki hakijat.

• Haastattelut järjestetään 29.5.-13.6.2023.
  • Koulutus järjestetään Pirsyn tiloissa tiistai-iltaisin 5.9., *12.9., 19.9., 26.9., 3.10. ja *10.10.2023 klo 16.30 alkaen. (*koulutuspäivämäärät päivitetty 15.5.)
  • Lisätietoja: Pirkanmaan Syöpäyhdistys, Kristiina Mattsson, kristiina.mattsson@pirsy.fi, p. 050 3270 367