Etsimme uusia saattohoidon vapaaehtoisia

Pirkanmaan Syöpäyhdistys (Pirsy) ja Pirkanmaan Hoitokoti järjestävät syksyllä 2022 saattohoidon vapaaehtoiskoulutuksen. Voit tutustua Pirsyn toimintaan täällä ja Pirkanmaan Hoitokodin toimintaan täällä.

Koulutuksen jälkeen voit toimia saattohoitopotilaiden ja heidän läheistensä tukena. Olet osa tärkeää vapaaehtoisten yhteisöä, joka tuottaa iloa ja tukea sairastuneille ja heidän läheisilleen. Tehtävässäsi korostuvat lähimmäisyys sekä saattohoitopotilaan ja hänen läheistensä kohtaaminen tavallisen ihmisen taidoin arkisessa vuorovaikutuksessa, jossa on mahdollista jakaa sairauden tai lähestyvän kuoleman nostattamia kokemuksia. Saat tehtävääsi koulutuksen ja sinua sitoo vaitiolovelvollisuus. Vapaaehtoisena toimit palkattomasti, mutta kuitenkin sitoutuneesti ja vastuuntuntoisesti täydentäen ammattilaisten antamaa tukea.
Omakohtainen kokemus läheisen saattohoidosta tai vakavasta sairastumisesta ei ole välttämätöntä.

Saattohoidon vapaaehtoisena toimiminen edellyttää, että

• mahdollisesta omasta vakavasta sairastumisesta tai voimakkaasta surukokemuksesta on vähintään 1–2 vuotta
  • suhtaudut toisiin ihmisiin ja erilaisiin elämäntarinoihin avarakatseisesti ja rakentavasti eri näkökulmia ymmärtäen
  • sinulla on empatiakykyä, hienotunteisuutta ja yhteistyötaitoja
  • sinulla on hyvä itsetuntemus ja tunnistat oman jaksamisesi rajat
  • osallistut säännöllisiin toiminnanohjauksellisiin tapaamisiin
  • sitoudut toimimaan taustayhteisön arvojen ja toimintaohjeiden mukaisesti

Kiinnostuitko?

1. Lähetä hakemuksesi sähköisesti viimeistään 8.5.2022 täällä
  2. Osallistu infotilaisuuteen 3.5.2022 klo 16.30-18, ilmoittaudu infoon täällä >>
  3. Valitsemme hakemusten perusteella osallistujat haastatteluun, jotka järjestetään 9.5. – 25.5.2022
  4. Koulutus järjestetään Tampereella tiistai-iltaisin 23.8., 30.8., 6.9., 13.9., 20.9. ja 22.11.2022 alkaen klo 16.30.

Lisätietoja:
Pirkanmaan Syöpäyhdistys, Kristiina Mattsson, kristiina.mattsson@pirsy.fi, p. 050 3270 367
Pirkanmaan Hoitokoti, Johanna Colliander, johanna.colliander@pirkanmaanhoitokoti.fi, p. 050 440 1338