Etsimme uusia vapaaehtoisia kokemustoimijoita ja kehittäjävapaaehtoisia

Vapaaehtoiset ovat järjestömme keskeinen voimavara. Vapaaehtoisena voit toimia erilaisissa tehtävissä ja tuoda oman erityisosaamisesi järjestömme tärkeään työhön. Tarjoamme kaikille vapaaehtoisillemme koulutuksen tehtävään sekä tukea ja ohjausta tehtävässä toimimisen ajan. Järjestämme helmikuussa 2022 vapaaehtoistoiminnan peruskoulutuksen ja kokemustoimijakoulutuksen.

Kokemustoimijan tehtävä

Syöpään sairastuneiden ja läheisten tilanteiden edistäminen on kokemustoimijoiden tärkein tehtävä. Kokemustoimijalle on eletyn ja koetun kautta kertynyt syöpään liittyvää kokemustietoa, mistä hän puheenvuoroissaan kertoo sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille ja opiskelijoille. Näin esimerkiksi palveluiden kehittämisessä yhdistyy ammattilaisten asiantuntemus ja teoriatieto sekä syöpään sairastuneiden ja läheisten kokemustieto.

Kokemustoimijana tehtäväsi on pitää valmisteltuja puheenvuoroja yhdistyksen edustajana pääasiassa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille ja opiskelijoille. Halutessasi voit antaa myös haastatteluita mediaan. Puheenvuorojen tavoitteena on edistää syöpään sairastuneiden ja läheisten tilanteita, kehittää palveluita yhteistyössä ammattilaisten kanssa, vaikuttaa yhteiskunnallisesti asenteisiin, saada syöpään sairastuneiden ja läheisten tilanteille näkyvyyttä ja hälventää ennakkoluuloja.

Edellytämme omakohtaista kokemusta syövän sairastamisesta tai sairastuneen rinnalla kulkeneena läheisenä. Omasta tai läheisen sairastumisesta on hyvä olla aikaa noin 1-2 vuotta. Sairauden on hyvä olla ohi tai vakaassa vaiheessa.

Kokemustoimijana toimiminen edellyttää, että

• olet käsitellyt syöpään liittyvää kokemustasi
  • suhtaudut kokemaasi rauhallisesti ja rakentavasti eri näkökulmia ymmärtäen
  • haluat edistää syöpään sairastuneiden ja läheisten tilanteita omaa kokemustasi hyödyntäen
  • sitoudut toimimaan yhdistyksen arvojen ja toimintaohjeiden mukaisesti
  • sinulle on mieleistä toimia erilaisissa työryhmissä, verkostoissa ja tilaisuuksissa

Kehittäjävapaaehtoisen tehtävä

Tarjoamme nyt uutta merkityksellistä vapaaehtoistoiminnan muotoa ja etsimme kehittäjävapaaehtoisia keväällä 2022 Pirkanmaan Syöpäyhdistyksessä alkavaan asiakasraatitoimintaan.

Asiakasraadissa saat mahdollisuuden kertoa kokemuksiasi ja näkemyksiäsi ja siten osallistua yhdistyksen perustehtävään – syövän aiheuttamien huolten ja haittojen vähentämiseen. Asiakasraadin toimintaan osallistuu myös yhdistyksen työntekijöitä. Asiakasraadissa käsitellyt asiat huomioidaan yhdistyksen palveluiden kehittämisessä ja päätöksenteossa.

Toivomme sinulta kiinnostusta toimia syöpään sairastuneiden ja läheisten hyväksi. Sinulla voi olla kokemusta omasta tai läheisen syövästä, mutta se ei ole välttämätöntä. Kehittäjävapaaehtoisena voit hyödyntää myös esimerkiksi viestintään, markkinointiin, asiakaspalveluun, palvelumuotoiluun, vapaaehtoistoimintaan tai johtamiseen liittyvää osaamista. Osaaminen voi olla kertynyt työn, koulutuksen, harrastusten tai elämäntilanteen pohjalta. Sinulla ei tarvitse olla omaa kokemusta Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen palveluista.

Kehittäjävapaaehtoisena toimiminen edellyttää, että

• sinulla on mahdollisuus toimia Teamsissa
  • haluat kehittää syöpään sairastuneiden ja läheisten palveluita asiantuntemustasi tai kokemustasi hyödyntäen
  • sinulle on mieleistä toimia ryhmän jäsenenä
  • sitoudut toimimaan yhdistyksen arvojen ja vapaaehtoistoiminnan periaatteiden mukaisesti

Toivomme osallistumistasi asiakasraatiin 1–2 vuoden ajaksi. Etätapaamisia on 2–4 vuodessa ja kasvokkaisia tapaamisia 2 kertaa vuodessa. Teams-keskusteluihin voit osallistua oman aikataulusi puitteissa.

Kiinnostuitko?

Tarkista tästä sinua kiinnostavan tehtävän hakuaika ja koulutuksen ajankohdat:

Kokemustoimijat

• Kokemustoimijaksi haluavat kutsutaan haastatteluun hakemuksen perusteella. Haastattelut järjestetään 17.1.-28.1.2022.
  • Kaikille uusille vapaaehtoisille suunnattu vapaaehtoistoiminnan peruskoulutus järjestetään tiistai-iltana 1.2.2022 Tampereella.
  • Kokemustoimijakoulutus järjestetään kahtena tiistai-iltana 8.2.2022 ja 22.2.2022 Tampereella. Koulutukseen kuuluu pienimuotoinen ennakkotehtävä ja välitehtävä koulutuskertojen välissä. Osallistuminen molempiin koulutuskertoihin on välttämätöntä.

Kehittäjävapaaehtoiset

• Kehittäjävapaaehtoiseksi haluavat kutsutaan suoraan vapaaehtoistoiminnan peruskoulutukseen (1.2.2022) hakemusten perusteella.
  • Peruskoulutuksen jälkeen kehittäjävapaaehtoisten ensimmäinen tapaaminen on 12.4.2022.

Hakuohjeet

Lähetä hakemus kokemustoimijaksi viimeistään 14.1.2022

Lähetä hakemus kehittäjävapaaehtoiseksi viimeistään 14.1.2022

Lisätietoja:

Kristiina Mattsson, kristiina.mattsson@pirsy.fi, p. 050 3270 367

Tarjoamme mielekästä sisältöä vapaa-aikaan ja mukavan porukan, jossa voit toimia yhdessä työntekijöiden ja toisten vapaaehtoisten kanssa. Taustatukenasi on asiantunteva järjestö, jossa saat tehtävääsi koulutuksen sekä tukea ja ohjausta työntekijältä ja toisilta vapaaehtoisilta.
Tutustu Pirsyn vapaaehtoistoimintaan