Maarit Hirvonen luotsaa Pirsyn hallitusta vankalla järjestöosaamisellaan

Neljä pientä kuutiota, joissa nuoli kuvio. Sormet, jotka asettelevat kuutiot peräjälkeen, muodotuu nouseva nuolikuvio.

Tammikuun alusta Pirsyn hallituksen puheenjohtajana toimineella Maarit Hirvosella on vahva kokemus järjestötoiminnasta. Suurimman osan yli 30-vuotisesta työelämästään Hirvonen on nimittäin työskennellyt järjestöjen palveluksessa.

– Järjestötoiminnan asiakaslähtöinen arvopohja on ollut minulle erityisen tärkeä. Se on innostanut minua työssäni ja motivoinut kehittämään palvelu- ja vaikuttamistoimintaa, Maarit Hirvonen kertoo.

Invalidiliitossa ollessaan Hirvonen työskenteli aluksi Tampereella vaikeavammaisten henkilöiden asumispalveluissa johtajana ja myöhemmin valtakunnallisissa tehtävissä aluejohtajana sekä myyntijohtajana. Vastuualueisiin kuului niin henkilöstö- ja talousjohtamisen kuin toiminnan kehittäminen ja laajentaminenkin. Vuodesta 2016 lähtien Maarit Hirvonen toimi Tampereella Mielen ry:n toiminnanjohtajana sekä konsernin eri yhtiöiden toimitusjohtajana.

Pirsy ei ollut Maarit Hirvoselle uusi tuttavuus hänen ottaessaan vastaan puheenjohtajan pestin. Ensimmäinen kosketus Pirsyyn syntyi jo 1990-luvun alkupuolella Hirvosen toimiessa Taysin lastenosastoilla sosiaalityöntekijänä. Tällöin juuri aloittanut lasten syöpäosasto kuului Hirvosen vastuualueelle.

-Tapasin vanhempia, joiden lapsi oli sairastunut syöpään. Autoin heitä arjen asioiden ja tukimuotojen järjestelyissä, samalla välitin tietoa myös syöpäjärjestöjen toiminnasta. Tämän jälkeen olenkin seurannut yhdistyksen toimintaa.

Vahva luottamus järjestöön

Pirsyn hallituksen puheenjohtajuus on Hirvoselle iloinen ja mielenkiintoinen tehtävä.

-Hallituksen puheenjohtajan tehtävä on vastuullinen ja mielenkiintoinen. Hieno asia on, että Pirsyllä on monipuolisesti ammattitaitoinen ja sitoutunut henkilöstö sekä hallitus, Maarit Hirvonen sanoo.

Hirvosella on selkeä käsitys Pirsystä ja sen toiminnasta.

-Pirsy on todella monipuolisesti toimiva ja toimintaansa ajassa uudistava järjestö. Monipuolinen tuki sairauden eri vaiheissa, niin sairastuneelle kuin hänen omaisilleenkin, on Pirsyn vahvuuksia. Tämän vuoden toiminnan teeman, läheisten tukemisen, koen erittäin tärkeänä. Läheisen sairastuminen vaikuttaa niin omaisiin kuin muihinkin läheisiin. Sairastunut voi saada tukea hoitavalta taholta, mutta hänen läheisensä joutuvat selviämään usein kysymystensä ja huolensa kanssa yksin.

Valtakunnallinen yhteistyö eri syöpäjärjestöjen kanssa on Hirvosen mukaan vahvuus, sillä se lisää järjestön osaamista ja tarjoaa vaikuttamismahdollisuuksia valtakunnallisestikin.

Entä miltä tulevaisuus näyttää kokeneen järjestöosaajan silmin?

-Potilasjärjestöjen asiakaslähtöinen työ ja tuki on mittaamattoman arvokasta. Järjestöt tekevät monipuolista työtä joihin hyvinvointialueiden terveys- ja sosiaalipalveluilla ei ole resursseja. Sairaaloiden ja sosiaalitoimien henkilöstö tukeutuu mielellään järjestöjen asiantuntevaan apuun ja ohjaa asiakkaita järjestöjen palveluiden piiriin.

Maarit Hirvonen suhtautuu tulevaisuuteen luottavaisesti.

-Uskon, että yhdessä hallituksen, toiminnanjohtajan ja Pirsyn asiantuntijoiden kanssa pystymme kehittämään Pirsyn toimintaa strategisten linjausten mukaisesti taloudellisesti vakaalla pohjalla.