Olemme perherauhanturvaajia

12.5.2020

Pirkanmaan Syöpäyhdistys tukee perheitä yhdessä lukuisten muiden järjestöjen kanssa. Olemme tukena, kun syöpä koskettaa omaa tai perheesi elämää. Olipa perheesi minkä muotoinen tahansa.

Perherauhan julistus haastaa kaikki meidät huolehtimaan epävarmoina aikoina perheen hyvinvoinnista. Lasisen lapsuuden ja Helsingin lähisuhdeväkivallan ehkäisytyöryhmän ideoima julistus myös muistuttaa, että apua on saatavilla, jos perherauha särkyy. Perherauhan julistus hankkeen suojelijana toimii tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Olkoon rauha olohuoneissa.

Perheet viettävät nyt enemmän aikaa yhdessä kuin koskaan. Vaarana on, että jännitteet neljän seinän sisällä kasvavat. Siksi julistamme koko Suomeen perherauhan. Olkoon se merkki sitä, että näissä olosuhteissa meidän on oltava perhettämme kohtaan entistä armollisempia, ymmärtäväisempiä ja rakastavampia.

Perherauhan julistus

Huomenna, jos hyvin käy, olemme askeleen lähempänä vapautta.

Mutta ohi tämä ei ole – ei vielä.

Sen takia julistetaan siis tässä ja nyt yleinen perherauha. Pitäköön jokainen lähimmäisistään huolta asiaankuuluvalla rakkaudella, toinen toistaan tukien. Emme ole mukavuusalueellamme. Laatikon ulkopuolelta on vaikea ajatella, kun neljä seinää tiivistyy ympärillämme ja vieruskaverin naama risoo.

Sillä vaarana on, että pelko ja ahdistus, humalan voimalla tai ilman, purkautuu nyt niihin kaikkein lähimpiin ihmisiin. Kaivataan myötätuntoa ja rakkautta toisiamme kohtaan. Ja jos se särkyy, tarvitaan apua niin uhreille kuin tekijöille, olivat he sitten lapsia tai aikuisia. Tarjotkaamme sitä heille, kaikin mahdollisin keinoin.

Lopuksi haluamme toivottaa Suomen kaikille asukkaille – voimia.

#perherauhanjulistus #perherauhanturvaaja

TUTUSTU