Perinnöllisen rintasyöpäalttiuden seuranta Pirkanmaalla muuttuu

Pirkanmaan hyvinvointialueella on otettu käyttöön uusi seurantasuositus perinnölliseen rintasyöpäalttiuteen liittyen. Seurantasuositus on päivitetty vastaamaan vastikään päivitettyjä kansallisia linjauksia. Uudessa suosituksessa syöpäalttius jaotellaan kohtalaiseen ja korkeaan rintasyöpäriskiin.

Yksittäisten seurattavien kohdalla tämä voi tarkoittaa merkittäviäkin muutoksia aiempaan seurantatapaan, mutta joka tapauksessa kaikki seuranta Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen Lääkärikeskus Pirsyssä päättyy. Uuden seurantasuosituksen mukaisesti osa seurattavista siirtyy erikoissairaanhoitoon ja osa avoterveydenhuoltoon. Seurattavat saavat kevään ja kesän aikana kirjallisen ohjeen jatkoseurannasta.

Lue lisää tiedotteesta:

Kohonneen rintasyöpäriskin omaavien seuranta muuttuu toukokuusta 2023 lähtien (pdf)