Suomen Syöpäyhdistyksen hallituksen johtoon valittiin tamperelainen Rauno Ihalainen

Rauno Ihalainen

Suomen Syöpäyhdistyksen hallituksen puheenjohtajana aloittaa sairaalaneuvos, filosofian tohtori Rauno Ihalainen Tampereelta.

Rauno Ihalainen toimi Pirkanmaan Sairaanhoitopiirin johtajana vuosina 1995–2019. Ihalainen on toiminut Suomen Syöpäyhdistyksen hallituksen varapuheenjohtajana vuonna 2022, hallituksen jäsenenä vuodesta 2019 alkaen sekä valtuuskunnan jäsenenä 1997–2004.

Suomen Syöpäyhdistys on yksi Suomen suurimmista potilas- ja kansanterveysjärjestöistä. Yhdistyksen ylimpiä luottamuselimiä ovat valtuuskunta ja hallitus. Suomen Syöpäyhdistyksen hallitukseen kuuluu puheenjohtajan lisäksi yhdeksän varsinaista jäsentä. Hallituksen uusina jäseninä aloittavat tekniikan tohtori Leena Eloranta Lappeenrannasta ja professori Veli-Matti Kosma Kuopiosta. Vanhoina jäseninä jatkavat työterveyslääkäri Kari Jaakkola Rautalammilta, ylilääkäri Antti Jekunen Vaasasta, dosentti Jussi Koivunen Oulusta, johtaja Sari Raassina Kuopiosta, toimialuejohtaja Arto Rantala Turusta, expert Christer Strömbäck Vaasasta ja TtM Annikki Thodén Helsingistä.

Suomen Syöpäyhdistyksen valtuuskunnan puheenjohtajana jatkaa kaupunginjohtaja emeritus (Ulvila) Jukka Moilanen Harjavallasta. Valtuuskunnan kokoonpano edustaa mahdollisimman monipuolista asiantuntemusta yhdistyksen toimialalta eri puolilta Suomea. Valtuuskunnan tehtäviin kuuluu muun muassa valita yhdistyksen hallitus. Valtuuskunta ohjaa hallituksen toimintaa sekä päättää yhdistyksen toimintalinjoista ja tavoitteista.

Suomen Syöpäyhdistyksen sekä Syöpäsäätiön toimintaa johtaa pääsihteeri Juha Pekka Turunen.

Lähde: Suomen Syöpäyhdistys/Epressi