Syöpäjärjestöt: Järkevän aurinkokäyttäytymisen jäljille pääsee tarkkailemalla omaa nahkaa

Ihon yhtenä tärkeänä tehtävänä on toimia ulkoisena suojanamme, joten sen terveydestä huolehtiminen kannattaa. Syöpäjärjestöt muistuttaa Euroopan syöpäviikolla 25.­-31.5.2022, että oman ihon tunteminen auttaa nauttimaan kesästä ja valosta turvallisesti sekä havaitsemaan huolestuttavat muutokset ajoissa.

Ihon suojaaminen auringossa kuuluu ihon terveydestä huolehtimisen rutiineihin. Suojautuminen alkaa oman aurinkoihotyypin tunnistamisesta. Apuna voi käyttää vaikkapa omia aurinkokokemuksia ja miettiä, miten oma iho on reagoinut auringossa. Palaako iho herkästi? Ruskettuuko se?

– Aurinkoihotyyppejä on kuusi, joista osa on heikommin ja osa taas paremmin aurinkoa sietäviä. Harva meistä kuuluu puhtaasti yhteen ihotyyppiin, mutta usein ihmiset pystyvät hyvin helpostikin löytämään omalta tuntuvan aurinkoihotyypin, sairaanhoitaja Marketta Komulainen Pohjois-Karjalan Syöpäyhdistyksestä kertoo.

Aurinko on tärkeä maltillisesti nautittuna

Komulainen toteaa, että aurinkoihotyyppi vaikuttaa siihen, miten auringossa toimia ja miten suojautua UV-säteilyltä: esimerkiksi vaaleaihoinen ei voi oleskella auringossa käytännössä lainkaan ilman ihon suojausta.

– Aurinko on hyvinvoinnillemme tärkeä, sillä se auttaa ihoa tuottamaan meille tarpeellista D-vitamiinia. Tähän tarkoitukseen riittävä aurinkoannos on kuitenkin maltillinen. D-vitamiinia saadaan syntymään, kun on viikossa kolme kertaa 20 minuuttia auringossa kasvot ja käsivarret paljaana, iho asianmukaisesti suojattuna.

– Kenenkään ei kannattaisi ottamalla ottaa aurinkoa. Kuitenkin Syöpäjärjestöjen Taloustutkimuksella vastikään teettämän kyselytutkimuksen mukaan yli puolet suomalaisista ruskettaa ihoaan auringossa ainakin joskus, vaikka se ei ole terveellistä. Rusketuskin on merkki ihon vauriosta.

Tulevasta kesästä, lämmöstä ja valosta voi nauttia terveellisesti, siinä järkevä aurinkokäyttäytyminen on kaiken A ja O.

– Huomioi oman elämäntyylisi vaikutus ihosi saamaan UV-annoksen määrään – vietätkö aikaa ulkona veneillen tai puutarhaa hoitaen, entä reissaatko runsaasti etelänlomilla? Elinikäisen aurinkoaltistuksen määrä kannattaa pitää kohtuullisena. Varjo, vaatteet ja voide ovat hyväksi havaitut suojautumiskeinot. Älä anna ihon palaa.

Ihon omaseuranta osaksi kansalaistaitoja

Ihostaan huolta pitämällä voi vaikuttaa omaan hyvinvointiinsa merkittävästi. Yhdeksän kymmenestä ihosyövästä on ennaltaehkäisevissä terveellisen aurinkokäyttäytymisen avulla.

– Suomalaisella aikuisella on keskimäärin 50 hyvänlaatuista luomea. On hyvä oppia tuntemaan omassa ihossa olevat luomet, ja paras tapa siihen on säännöllinen tarkkailu. Kovin monen suomalaisen ei kuitenkaan tule katsottua omaa ihoa säännöllisesti läpi. Ihon omaseurannan pitäisi olla kansalaistaito, Komulainen sanoo.

Ihoa kannattaa tarkkailla kuukauden–parin välein peilejä apuna käyttäen. Läheistä ihmistä voi pyytää tarkistamaan sellaiset alueet, joita ei itse pysty näkemään.

– Kun oman ihon tuntee, niin kehomuisti auttaa tunnistamaan, jos jokin on oudosti. Epäilyttävät muutokset pitää aina käydä näyttämässä ammattilaiselle.

Lisätietoja:

Sairaanhoitaja Marketta Komulainen, puh. 050 567 9264, marketta.komulainen@ @pohjois-karjalansyopayhdistys.fi

Viestinnän asiantuntija Mikaela Lax, puh. 050 597 6436, mikaela.lax@cancer.fi

Lähde: Syöpäjärjestöt