Syöpäjärjestöt: Vastuu lapsen opetuksesta korona-aikana ei saa jäädä syöpää sairastavalle vanhemmalle

26.5.2020

Kun perusopetusta koskevat koronapoikkeustilan rajoitukset ovat poistuneet, on paljastunut merkittävä perusopetuslakiin liittyvä epäkohta. Nykyisen perusopetuslain mukaan lapsi voi saada erityisiä opetusjärjestelyjä vain oman terveydentilansa perusteella. Koronan tai muun vastaavan yleisvaarallisen tartuntataudin aikana olisi kuitenkin välttämätöntä, että oikeus erityisjärjestelyihin olisi myös lapsen huoltajan terveydentilan perusteella.

Syöpäpotilaat ovat koronan riskiryhmäläisiä ja heillä on erityisen suuri riski saada taudin vakava muoto. Syöpäpotilaan lapsen osallistuminen perusopetukseen voi olla liian iso riski syöpää sairastavan vanhemman terveydelle. Hoitava lääkärikin voi suositella, etteivät syöpäpotilaan lapset osallistu perusopetukseen koronariskin vuoksi.

Perusopetuksessa oleva lapsi voi kyllä saada luvan olla poissa opetuksesta, mikäli hänen vanhempansa kuuluu koronariskiryhmään. Tällaisessa tilanteessa vastuu lapsen opetuksesta ja koulunkäynnin valvomisesta kuuluu kuitenkin lapsen vanhemmille. Monet syöpäpotilaat ovat syövän ja sen hoitojen vuoksi niin sairaita ja huonovointisia, että lapsen opetuksesta vastaaminen voi olla heille kohtuuton tehtävä.

Olemme tänään lähettäneet opetusministeri Li Anderssonille kirjeen, jossa pyydämme heitä aloittamaan välittömästi perusopetuslain muuttamisen. Jatkossa oppilaalla tulisi olla oikeus erityisiin opetusjärjestelyihin myös huoltajansa terveydentilan perusteella silloin, kun yleisvaarallinen tartuntatauti aiheuttaa huoltajalle merkittävän terveysriskin.

Koronaepidemia ei ole vielä ohi ja sitä saattaa tulevina vuosina seurata uudet epidemiat. On välttämätöntä, että perusopetuslaki mahdollistaa myös oppilaiden vanhempien terveyden suojelun.

Lähde: Syöpäjärjestöt. www.syopajarjestot.fi/ajankohtaista/verkkouutiset/vastuu-lapsen-opetuksesta-korona-aikana-ei-saa-jaada-syopaa-sairastavalle-vanhemmalle/