Koronavirus vaikuttaa Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen toimintaan

Tätä tiedotetta päivitetään tilanteen mukaan.

30.3.2020 klo. 15.27

Syöpäjärjestöt haluavat omalta osaltaan ehkäistä koronaviruksen leviämistä. Kasvokkaistapaamisia ja kokoontumisia rajoittamalla voidaan todennäköisesti jonkin verran vähentää riskiryhmään kuuluvien virustartuntoja.

Tässä pandemian vaiheessa Pirkanmaan Syöpäyhdistys osana Syöpäjärjestöjä linjaa, että seuraavat ryhmämuotoiset toiminnot ja yleisötilaisuudet perutaan toistaiseksi:

• Kurssit: Rinnallakulkijat -läheisten kurssi, Positiivisin askelin kohti keveämpää elämää -kurssi, Yhdessä eteenpäin -perhekurssi
  • Liikuntaryhmät: Vesijumppa, Kuntojumppa, Jooga ja Lymfaryhmä
  • Yleiset liikuntavuorot Liikuntatila Onkosportissa
  • Vertaistukiryhmät: Cafe Pirsy, Ruoveden ryhmä, Sastamalan ryhmä
  • Vertaistukihenkilöiden kasvotusten tapahtuvat tapaamiset
  • Pirsyn sairaanhoitajan tapaamiset Tays Kohtaamispaikassa
  • Fuck Cancer Run Tampere 25.4.2020
  • Päivä Tukholmassa -virkistysmatka
  • Sairauskohtaiset tietopäivät
  • Yleisöluento: Rasvamaksa – syy, seuraukset ja hoito
  • Tays ensitietotilaisuudet syöpään sairastuneille: 6.4. ja 4.5. järjestettävät ensitietotilaisuudet on peruttu, 1.6. järjestettävästä tilaisuudesta tiedotetaan myöhemmin. Lisätietoa Taysin verkkosivuilla >>

Kasvokkain tapahtuvaa vapaaehtoistoimintaa ei toistaiseksi järjestetä lainkaan. Syöpäjärjestöjen vapaaehtoisia kehotetaan noudattamaan ohjeistusta.

Päin Veetä -kurssille haku on edelleen käynnissä 3.4. asti, kurssin ajankohdan mahdollisesta siirtymisestä ilmoitetaan Pirsyn verkkosivuilla ja kurssille hakeneille myöhemmin.

Startti liikuntaan -kurssille haku on edelleen käynnissä 24.4. asti, kurssin ajankohdan siirtymisestä ilmoitetaan verkkosivuillamme ja kurssille hakeneille myöhemmin.

Muutoksia aukioloaikoihin

Palvelemme ajanvarauksella sekä puhelimitse ma-pe klo 9-16.

Yhdistyksen työntekijä tavoitettavissa Pirsyn chatin kautta

Voit olla meihin yhteydessä myös verkkosivujemme chatin kautta. Chat-ruutu ilmestyy verkkosivun oikeaan alalaitaan, kun palvelu on käytettävissä.

Chatin kautta voit saada yleisluontoisia neuvoja syöpäsairauksiin ja terveyteen liittyvissä asioissa ja kysyä yhdistyksen palveluista. Chatissa ei käytetä henkilötietoja eikä sitä kautta voi varata aikoja eikä muuttaa ajanvarauksia. Chat on auki arkisin klo 9-15.

Syöpäsairaiden ja läheisten keskusteluajat toteutetaan puhelimitse

Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen henkilökunnan tavoittaa toistaiseksi pääasiassa puhelimitse, sähköpostilla tai WhatsAppilla. Yhteystiedot löydät täältä >>

Kasvokkain tapahtuvia keskusteluaikoja yhdistyksen ammattilaisten vastaanotoille ei voi toistaiseksi varata, mutta sen sijaan ammattilaisemme ovat syöpäsairaiden ja läheisten tukena puhelimitse. Puhelimitse tapahtuvia keskusteluaikoja voi varata p. 03 2499 200.

Syöpäjärjestöjen valtakunnalliset neuvontapalvelut tarjoavat tietoa ja tukea sairastuneille ja läheisille puhelimitse, sähköpostitse tai chatissä.

Tauon paikka -työelämäkahvilan kokoontumiset toteutetaan virtuaalisena Teamsin kautta

Tauon paikka on hengähdystauko vertaisten parissa työikäisille syöpään sairastuneille. Tauon paikka tarjoaa mahdollisuuden jakaa työelämään ja työhön palaamiseen liittyviä haasteita ja hyviä vinkkejä toisten saman kokeneiden kanssa.

Kokoontumisen 23.3., 20.4. ja 18.5. toteutuvat virtuaalikahvilana, johon voit osallistua älypuhelimella, tabletilla tai tietokoneella. Osallistuminen tapahtuu Microsoft Teams ohjelman kautta (nettiselaimella tai sovelluksessa). Osallistumaan pääset ilmoittautumalla etukäteen sähköpostitse Tuulille tuuli.mahonen@pirsy.fi. Saat osallistumislinkin vastausviestissä.

Rintaproteesien välitys toimii normaalisti

Rintaproteesien välitys toimii normaalisti. Varaa aika p. 03 2499 300. Lisätietoja rintaproteesivälityksestä >>

Lääkärikeskus toimii normaalisti

Lääkärikeskus Pirsyn erikoislääkäreiden ja muiden asiantuntijoiden vastaanotot toimivat ajanvarauksella normaalisti. Koronaviruspandemian vuoksi pyydämme Lääkärikeskuksen asiakkaitamme kuitenkin huomioimaan, että flunssaisena ei vastaanotolle voi tulla. Ajan voi perua tai siirtää puhelimitse 03 2499 300.

Tiedottaminen jatkossa

Tämä verkkotiedote on päivittyvä.

Seuraamme viranomaisten ohjeistuksia ja tiedotamme lisää, jos Syöpäjärjestöjä koskevat ohjeet olennaisesti muuttuvat.

Ajankohtaisin tieto Suomessa löytyy Terveyden- ja hyvinvoinnin laitoksen (THL) sivustolta: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19

LUE MYÖS

Edit: 30.3. päivitetty tieto Tays ensitietotilaisuuksien peruuntumisesta.

27.3. päivitetty linkkilista muista ajankohtaisista tiedotteista ja blogeista
24.3. päivitetty tieto muutoksista aukioloajoissa.
20.3. päivitetty tieto rintaproteesien välityksestä.
18.3. päivitetty tieto Rasvamaksa – syy, seuraukset ja hoito -yleisöluennon peruuntumisesta.
17.3. päivitetty tieto Tauon paikka -työelämäkahvilasta ja chatista.
16.3 päivitetty tieto keskusteluvastaanotoista, chatista ja Lääkärikeskuksen toiminnasta.